Vážení zamestnávatelia a záujemcovia o duálne vzdelávanie. Aktuálna situácia so sebou prináša veľa výziev, nečakaných okolností a náročných rozhodnutí. V živote podnikateľa občas prídu chvíle, kedy strach a neistota prevýšia radosť z bežných vecí. Situácia ohľadom COVID-19 je však špecifická v tom, že jej čelíme všetci spoločne. Je preto dôležité neprestávať veriť, že ak sa všetci zomkneme, budeme spolupracovať a flexibilne si vymieňať informácie, dokážeme toto obdobie prekonať.
V nasledovných riadkoch si pre vás regionálni koordinátori pripravili odpovede na najčastejšie otázky, s ktorými sa mnohí z vás stretávajú.
Ako ovplyvní súčasná situácia s koronavírusom proces certifikácie a overovanie spôsobilosti zamestnávateľov?
Stavovské a profesijné organizácie v súvislosti s COVID-19 pripravili usmernenie, týkajúce sa overovania spôsobilosti zamestnávateľov, ktoré v aktuálnej situácii zjednodušuje proces certifikácie.
O aké zjednodušenia sa v praxi jedná?
Doručovanie podpísaného originálu žiadosti o overenie spôsobilosti zamestnávateľa, vrátane podpísaných originálov príloh k žiadosti, sa nahrádza skenom, ktorý zamestnávateľ zašle príslušnej stavovskej a profesijnej organizácii elektronickou formou.
Príloha k žiadosti „výpis z registra trestov“ sa nahrádza čestným vyhlásením o tom, že zamestnávateľ, štatutárny zástupca zamestnávateľa, alebo člen štatutárneho orgánu zamestnávateľa, nebol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin
Lehota na prípadné doplnenie žiadosti sa predlžuje, podľa individuálnej dohody so zamestnávateľom.
Stavovská a profesijná organizácia bude zamestnávateľa, ktorý dodal kompletnú žiadosť o overenie spôsobilosti, informovať o možnosti nedodržania lehôt v zmysle zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave v znení neskorších predpisov, v časti overovania spôsobilosti zamestnávateľa zo strany stavovskej a profesijnej organizácie, z dôvodu mimoriadnej situácie.
V prípade, že na základe predchádzajúcej spolupráce pozná stavovská a profesijná organizácia priestory a vybavenie zamestnávateľa, vydá osvedčenie bez vykonania obhliadky, na základe informácií, ktoré získala v rámci komunikácie so zamestnávateľom a jeho partnermi.
Bude pri overovaní spôsobilosti zamestnávateľa v súvislosti so vzniknutou situáciou s COVID-19 zjednodušený aj proces vykonania fyzickej obhliadky na pracovisku praktického vyučovania u zamestnávateľa?
V prípade, že stavovská a profesijná organizácia nepozná priestory a vybavenie zamestnávateľa a doposiaľ so zamestnávateľom nijakým spôsobom nespolupracovala, môže vydať osvedčenie bez vykonania obhliadky na základe informácií, ktoré získa v rámci komunikácie so zamestnávateľom, prípadne jeho partnermi na základe nasledujúcich skutočností:
Zamestnávateľ vyplní krátky dotazník obsahujúci základné otázky:
• aktuálny počet zamestnancov,
• počet zamestnancov vykonávajúcich povolanie zodpovedajúce príslušnému odboru, v ktorom budú žiakovi poskytovať praktické vyučovanie (súvisí s dostatočným počtom inštruktorov a reálnym najvyšším počtom žiakov v jeden deň),
• stav prípravy spolupráce s konkrétnou strednou odbornou školou (napr. dohoda o tom, že škola má určený počet žiakov 1. ročníka, pri vzdialenejšej škole spôsob riešenia dopravy žiakov a ubytovania žiakov, atď.),
• iné otázky podľa určenia stavovskej a profesijnej organizácie.
Zamestnávateľ elektronicky odošle stavovskej a profesijnej organizácii základnú fotodokumentáciu priestorov a vybavenia pracoviska praktického vyučovania, sociálnych zariadení, šatní, jedálne, príp. miesta na prestávku a pod.
Minimalizácia najvyššieho počtu žiakov v jeden deň (tzn. ak je počet vyrátaný s ohľadom na všetky 4 roky, zamestnávateľovi sa pridelí iba počet žiakov, ktorých plánujú prijať v prvom ročníku).
Po ukončení mimoriadnej situácie, môže stavovská a profesijná organizácia rozhodnúť, že vykoná fyzickú obhliadku pracoviska praktického vyučovania na porovnanie skutočného stavu spôsobilosti zamestnávateľa so stavom uvedeným v rámci emailovej a telefonickej komunikácie počas vyhlásenia mimoriadnej situácie.
Zamestnávateľ má v duálnom vzdelávaní žiakov, ktorí na praktickom vyučovaní pravdepodobne nenaplnia stanovený počet 400 hodín. Ako to ovplyvní priamu platbu?
Pri posudzovaní žiadostí o príspevok pre zamestnávateľa v systéme duálneho vzdelávania sa v školskom roku 2019/2020 bude vychádzať z plánovaného počtu hodín na praktické vyučovanie.
Stredné školy sú momentálne zatvorené. Môže zamestnávateľ napriek tomu požadovať od žiaka, aby sa zúčastňoval na praktickom vyučovaní?
Zákon OVP 61/2015 v nadväznosti na zákon 209/2018 Z.z. s aktuálnou situáciou nerátal, a teda v ňom nie je ani špecifikovaná. Stredné školy sú momentálne zatvorené, avšak niektorí zamestnávatelia v systéme duálneho vzdelávania chcú mať napriek tomu žiakov na praktickom vyučovaní. Problém je v tom, že máme dva systémy vzdelávania – školský a systém duálneho vzdelávania.
Systém duálneho vzdelávania je legislatívne nastavený tak, že zamestnávatelia na základe učebnej zmluvy zodpovedajú za praktické vyučovanie, čo navodzuje myšlienku, že by žiaci mali naďalej chodiť k zamestnávateľovi vykonávať praktické vyučovanie.
Je však dôležité podotknúť, že súčasťou duálneho vzdelávanie je najmä teoretické vyučovanie dohodnuté so školou na základe konkrétnej duálnej zmluvy, ktorá je síce platná, avšak v aktuálnej situácii nerealizovateľná. Inak povedané, keďže sa nerealizuje teoretické vyučovanie, nemá výkon praktického vyučovania zmysel. Vyplýva z toho, že zamestnávatelia nemôžu momentálne vykonávať praktické vyučovanie.
Čo ak zamestnávateľ nestihne podať žiadosť o poskytnutie príspevku na zabezpečenie praktického vyučovania v systéme duálneho vzdelávania v zákonom stanovenom termíne do 31.3.2020?
Vyplácanie príspevku je v kompetencii Štátneho inštitútu duálneho vzdelávania. Ten umožnil zamestnávateľom podať žiadosť do 31.3.2020 elektronicky. Poštou môže byť zasielaná dodatočne.
Učebná zmluva bola ukončená v priebehu školského roka 2019/2020, aký to má vplyv na zamestnávateľa v systéme duálneho vzdelávania?
Zamestnávateľ, ktorý je malým alebo stredným podnikom, má právo na plnú výšku príspevku. V prípade veľkých podnikov je však potrebné, aby bolo dodržané množstvo hodín, t. j. 400 hod – 700 €, resp. 200 hod – 300 €. Inak u nich nárok na príspevok nevznikne, lebo nebude splnená podmienka počtu hodín praktického vyučovania. V šk. roku 2019/2020 sa bude vychádzať z plánovaného počtu hodín praktického vyučovania.
Učebná zmluva bola uzavretá v priebehu šk. roka 2019/2020 (neskôr ako v septembri), aký je vplyv na príspevok zamestnávateľa v systéme duálneho vzdelávania?
Zamestnávateľ, ktorý je malým alebo stredným podnikom, má právo na plnú výšku príspevku. V prípade veľkých podnikov je však potrebné, aby bolo dodržané množstvo hodín, t. j. 400 hod – 700 €, resp. 200 hod – 300 €. Inak u nich nárok na príspevok nevznikne, lebo nebude splnená podmienka počtu hodín praktického vyučovania. V šk. roku 2019/2020 sa bude vychádzať z plánovaného počtu hodín praktického vyučovania
Aký je vplyv na príspevok zamestnávateľa v systéme duálneho vzdelávania, ak je žiak v dielni školy?
Zamestnávateľ má právo na príspevok aj za žiaka, ktorý absolvuje časť praktického vyučovania v dielni školy.
Je potrebné dokladovať výšku nákladov na žiaka pre školský rok 2019/2020 pri priamej platbe?
Zamestnávateľ nie je povinný dokladovať, ani vyčísľovať vynaložené náklady na žiaka.
Ako kategorizovať mesto ako žiadateľa o príspevok, t. j. podľa čoho určiť výšku príspevku?
Pri meste ako zamestnávateľovi nerozhoduje počet zamestnancov, nakoľko mesto nie je zaradené v kategórii podnikov. Rozhodujúcim kritériom pri výplate príspevku je (okrem zákonom splnených podmienok) počet odučených hodín.
Je potrebné na účely overovania spôsobilosti zamestnávateľa pre systém duálneho vzdelávania predkladať výpis z obchodného registra, resp. zo živnostenského registra, aj keď sú tieto informácie verejne dostupné?
Slovenská obchodná a priemyselná komora od 11.11.2019 pre účely overovania spôsobilosti zamestnávateľa pre systém duálneho vzdelávania získava a používa, v súlade so zákonom proti byrokracii, údaje evidované v nasledovných informačných systémoch verejnej správy a vyhotovuje si z nich výpisy:
• register právnických osôb (obchodný register)
• register podnikateľov (živnostenský register)
Naďalej je potrebné predkladať výpis z registra trestov (aktuálne nahradené čestným vyhlásením, viď vyššie) nie starší ako tri mesiace preukazujúci, že zamestnávateľ, štatutárny zástupca zamestnávateľa, alebo člen štatutárneho orgánu zamestnávateľa nebol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin.
Je zamestnávateľ povinný vyplácať štipendium počas opatrení na zamedzenie šíreniu covid-19, keďže žiaci nedochádzajú na praktické vyučovanie k zamestnávateľovi, lebo školy sú zatvorené?
Štipendium je dobrovoľná zložka finančného zabezpečenia žiaka, preto o jej nároku, resp. vyplatení, rozhoduje zamestnávateľ, keďže zmluvný vzťah je medzi zamestnávateľom a žiakom na základe učebnej zmluvy.
Ako sa vypláca štipendium počas neprítomnosti žiakov na odbornom výcviku?
Podnikové štipendium je plnením zamestnávateľa na základe jeho rozhodnutia. Väčšinou zamestnávateľ určil pravidlá poskytovania podnikového štipendia, v ktorých upravil postup poskytovania štipendia na základe zamestnávateľom určených kritérií. V čase prerušenia vyučovania je absencia žiaka na praktickom vyučovaní ospravedlnenou absenciou. Zamestnávateľ teda postupuje podľa interných pravidiel. Ak nemá tento vnútorný predpis, rozhodne o poskytovaní podnikového štipendia v čase prerušenia vyučovania bežným rozhodovacím postupom zamestnávateľa. Súčasne treba ale zohľadniť, že absencia žiaka nie je spôsobená žiakom, ale prijatými opatreniami štátu, a preto ak je súčasťou kritérií aj absencia žiaka, nemala by sa táto aktuálna absencia brať do úvahy pre nárok na podnikové štipendium. Na druhej strane, zamestnávateľ nemá zo strany štátu vykompenzované tieto náklady v čase plnenia opatrení štátu. Toto sa odporúča zamestnávateľom riešiť cez zamestnávateľské zväzy.
Ako uviesť do dochádzkového systému neprítomnosť žiakov u zamestnávateľa na odbornej praxi v súvislosti so zatvorenými školami ?
V čase prerušenia vyučovania je absencia žiaka na praktickom vyučovaní ospravedlnenou absenciou. Praktické vyučovanie bolo rozhodnutím hlavného hygienika a záverov Ústredného krízového štábu, ktoré je zapríčinené šírením respiračného ochorenia vyvolaného novým koronavírusom COVID-19, prerušené v období od 16. marca 2020. Zamestnávateľ si založí k dokumentácii poskytovania praktického vyučovania v školskom rok 2019/2020 aj rozhodnutia, opatrenia a podobné dokumenty k prijatým opatreniam štátu. K vykazovaniu absencie vydá ešte Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR usmernenie. Nemala by sa ale vykazovať ako absencia žiaka na vysvedčení, teda mala by sa viesť oddelene od absencie žiaka na vyučovaní.
Ako bude zamestnávateľ riešiť zmeškaný obsah praktického vyučovania a jeho náhradu? Bude možné vykonávať praktické vyučovanie aj cez školské prázdniny?
„Dobehnutie“ zmeškaného obsahu praktického vyučovania z dôvodu prerušenia vyučovania na školách bude riešiť Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a vydá k nemu usmernenie, ktoré bude rovnako obsahovať aj postup klasifikácie žiaka za druhý polrok školského roka 2019/2020.
Pokiaľ sa v texte nenachádza odpoveď na to, čo ste hľadali, neváhajte sa obrátiť na regionálneho koordinátora, s ktorým komunikujete. O ďalšom vývoji vás budeme aj naďalej informovať na tejto stránke.
Prajeme pevné zdravie a veľa trpezlivosti.
Juraj Kučera, vedúci tímu regionálnych koordinátorov
* Článok vznikol na základe podnetov a práce regionálnych koordinátorov. Bude priebežne dopĺňaný a aktualizovaný podľa aktuálnych informácií z regiónov a Štátneho inštitútu odborného vzdelávania.