V predchádzajúcich dňoch som kontaktoval viacerých z vás, a okrem témy duálneho vzdelávania sme sa rozprávali aj o výzvach v oblasti podnikania. Je pravda, že do duálu sú zapojené subjekty rôznych veľkostí a z rôznych sektorov, avšak výzvy ktorým čelia sú prevažne totožné. V tomto článku nebudem hovoriť o nedostatkoch ktoré podnikateľov trápia. Pokles tržieb a nástrahy v riadení cash-flow sú spoločným menovateľom následkov pandémie. Budem hovoriť o výzvach, ktoré sa následkom pandémie „odokryli“ a je možné ich efektívne vyriešiť. Jedná sa o tieto 3 oblasti, ktorých zefektívnenie sa pretaví do okamžitej konkurenčnej výhody:
Nemusí to byť na prvý pohľad zrejmé, ale tieto 3 oblasti spolu úzko súvisia. Po pandémii nastala prudká zmena vonkajšieho trhového prostredia a procesy ktoré sa vo firme vykonávali, neboli prispôsobené na to, aby sa s touto situáciou vysporiadali. Ako najjednoduchší príklad uvádzam komunikáciu. Po vypuknutí pandémie bolo potrebné prejsť na online nástroje, nakoľko stretávanie bolo riskantné. Jedná sa o ukážkový príklad digitálnej transformácie (adaptácia komunikačného procesu na zmenené podmienky), ktorá bola viditeľná takmer v každom podniku. V závislosti od typu podnikania sa začali vyskytovať aj iné formy adaptácie. A dôvod? Jednoduchý a prirodzený – prežiť toto obdobie s čo najmenšími stratami. Firmy menili výrobný proces, hľadali alternatívne formy distribúcie, nové postupy a metódy. A to všetko veľmi chaoticky a vo veľmi krátkom čase.
Pozrime sa však na súčasnosť. Momentálne sme v situácii, kedy následky pandémie neustále ovplyvňujú fungovanie trhu, avšak našťastie už máme čas na to, aby sme naše budúce rozhodnutia správne vyhodnotili. Máme čas a priestor na to, aby sa zhodnotili firemné dáta a na základe nich zefektívnili existujúce firemné procesy a postupy.
Pre predstavivosť uvádzam interaktívny report, v ktorom vyhodnocujeme výkonnosť obchodného portfólia firmy. Údaje pochádzajú z viacerých interných systémov (pracovné excely, CRM, ERP, datasety, online dáta…) a na základe nich si vieme všimnúť často prehliadané súvislosti:
/report je interaktívny, vyskúšajte filtrovanie/
Na základe reportu sa vynára veľké množstvo otázok, ktoré by bez prepojenia všetkých interných dát nebolo možné získať:
Po prepojení a správnom zobrazení dát je potrebné tieto dáta správne interpretovať a prepojiť ich na konkrétne aktivity ktoré sa vo firme vykonávajú. Je potrebné pozrieť sa na firemnú stratégiu, riadenie a ciele ktoré má spoločnosť zadefinované. A na základe prepojenia dát s obchodným poradenstvom je možné dospieť k vysoko konkurenčným záverom:
Dáta sa dajú vo firme zbierať z každého jedného procesu a generuje ich každá jedna vykonávaná činnosť. Dostaňte ich pod kontrolu, zdigitalizujte sa a vaše efektivita sa exponenciálne zvýši. Dobrý podnikateľ by sa podľa mňa mal rozhodovať srdcom, ale ak si svoje rozhodnutie zdôvodníte aj správnym dátovým podkladom, riziko minimalizujete.
Veľmi rád sa s vami porozprávam o výhodách poradenstva pre vašu firmu.
Juraj Kučera,
SME Business consultant a vedúci tímu regionálnych koordinátorov pre duálne vzdelávanie