Vážení čitatelia,
Online exkurzie sú v súčasnosti najefektívnejšou metódou, ako byť v kontakte so žiakmi a odprezentovať im výhody praktického vyučovania. Počas nich je možné predstaviť žiakom možnosti, výhody a celý proces zapojenia sa do duálneho vzdelávania. Online nástroje ponúkajú možnosť, ako osobné stretávania napriek zložitej situácii efektívne nahradiť a interaktívnou formou žiaka preniesť do prevádzky zamestnávateľa.
V nasledovnom článku by sme sa s Vami radi podelili o naše najlepšie skúsenosti, osvedčené postupy a rady, ako čo najlepšie a najefektívnejšie online exkurzie zrealizovať. Tie vyplývajú z realizácie vyše 50 online exkurzií, na ktorých sa zúčastnilo 4500 žiakov.
Najkľúčovejší element je zaujímavý a pútavý obsah prezentácie. Ten musí byť pripravený tak, aby nahradil fyzickú prítomnosť žiaka v prevádzke, ale rovnako aby žiaka od prvej chvíle zaujal. Nakoľko sú žiaci pripojení z domu, je potrebné pripraviť farebnú a príťažlivú prezentáciu a rovnako jej prispôsobiť obsah a formu komunikácie. Veľkú úlohu zohráva moderátor a samotní prezentujúci, ktorí by mali mať presne rozdelené úlohy. Mali by vedieť ako žiakov zaujať, ako rozprávať ich jazykom a ako s nimi počas exkurzie interagovať.
Najspoľahlivejšie aplikácie na tento účel sú Zoom a MS Teams. Aplikácia Zoom umožňuje aj súčasné streamovanie cez službu Youtube čo zvyšuje výsledný efekt. Na základe toho online exkurzia nemusí byť vysielaná len v uzavretej skupine, ale môže sa jej dosah zvýšiť. Online komunikácia nesmie mať podobu nudnej prezentácie. Je potrebné so žiakmi komunikovať, upozorňovať ich na možnosti kladenia otázok, dávať im možnosť hlasovať, a využívať všetky možnosti aplikácie.
Exkurzia by mala trvať v ideálnom prípade od 45 – 60 minút a najlepší čas na vysielanie je od 10:00 hodiny ráno. Je potrebné rešpektovať harmonogram na školách a vysielanie vopred dohodnúť s výchovnými poradcami. Je preto potrebné exkurziu správne načasovať, ale rovnako sa prispôsobiť tomu ako žiaci reagujú.
Interaktivitu žiakov odporúčame znásobiť súťažou. Osvedčený formát je ten, kedy sa žrebuje výherca darčekového balíčku zo zoznamu tých žiakov, ktorí boli počas exkurzie aktívni, alebo položili otázku. Podporí sa tak vnímanie a pozornosť žiakov počas celej exkurzie. Aj tu sa kladie väčší dôraz na moderátora, ktorý by mal sledovať aktivitu žiakov, čítať otázky a následne vyhodnotiť súťaž.
Exkurziu odporúčame nahrávať a po zrealizovaní exkurzie odporúčame s videom aj naďalej pracovať. Záznam je možné distribuovať, pekne ho zostrihať, spraviť z neho kratšie verzie, alebo reklamy. Jedná sa o cenný materiál, ktorý vie spoločnosť využiť na ďalšie marketingové aktivity.
Nesmieme zabúdať na ochranu osobných údajov a to už od samotnej registrácie. Keďže sa na exkurzii zúčastnia neplnoleté deti, je potrebné pristupovať veľmi citlivo k osobným údajom.
Po skončení exkurzie odporúčame odoslať na žiakov mailom prosbu o spätnú väzbu, s kľúčovými otázkami, na ktoré chce zamestnávateľ získať odpoveď. Napríklad o tom, čo žiaka najviac odrádza, či je rozhodnutý, poprípade mu umožniť poslať dodatočné otázky. Otázky je potrebné naformulovať jednoducho, no zároveň zrozumiteľne a jasne.
Je si potrebné uvedomiť, že online exkurzie dajú žiakom veľa zaujímavých informácií a podnetov. Mnohým žiakom na základe exkurzií vznikne veľa otázok a začnú viac premýšľať nad školou ale aj nad budúcnosťou. Ako ďalší krok odporúčame spracovať informačný leták o základných výhodách štúdia a využiť výchovných poradcov na to, aby ho v obálke a v papierovej forme odovzdali žiakom. Pri minimálnych nákladoch ide o fyzickú informáciu, ktorá sa dostane do ich rúk a rúk ich rodičov. Práve rodičia majú významný vplyv na rozhodovanie detí a je ich preto potrebné rovnako involvovať
Na základe dobre pripraveného obsahu, dostatočnému predstihu a informovanosti žiakov o cieľoch exkurzie je možné dosiahnuť vysokú mieru ich interakcie. V prípade záujmu o realizáciu online exkurzie, nás kontaktujte emailom: juraj.kucera@centire.com alebo telefonicky na čísle +421 902 051 149